Starostwo Powiatowe w Przeworsku pragnie poświęcić swoja uwagę jakże istotnej sprawie jaką jest zdrowe i wykształcone społeczeństwo naszego powiatu.
Pisząc o zdrowym i wykształconym społeczeństwie mamy na myśli zadbanie poza aspektem intelektualnym o sport i rekreację od najmłodszych lat wśród naszych dzieci.
Pani dr Joanna Basiaga Pasternak psycholog sportowy tłumaczy jak ważny dla społeczeństwa jest prawidłowy rozwój PSYCHOFIZYCZNY. Rodzice niekiedy błędnie, choć w dobrej intencji sądzą, że rozwijanie wyłącznie aspektu intelektualnego to właśnie rozwój. Tymczasem rozwój PSYCHOFIZYCZNY to nie tylko „głowa”, ale i ciało. Szczególnie w obecnych czasach nauczyciele wf mówią o coraz częstszych wadach postawy - dzieci dużo czasu spędzają przed komputerem, nie zawsze miejsce ich pracy jest dostosowane do wzrostu. Łatwo wtedy o wady postawy, skrzywienia kręgosłupa. Nie można zatem zapominać także o aspekcie fizycznym, ruchowym. Dziecko uprawiając nawet amatorsko sport czy rekreację ruchową szybciej wypoczywa, chętniej je, odreagowuje stresy. Zabawy ruchowe odbywają się często wśród rówieśników a to z kolei korzystnie wpływa na rozwój społeczny dziecka. Podsumowując - dla prawidłowego rozwoju dziecka jest potrzebne stymulowanie zarówno sfery umysłowej, jak i fizycznej, ruchowej.
Starostwo Powiatowe w Przeworsku chce pomóc rodzicom w podjęciu bardzo ważnej decyzji dla ich dzieci, decyzji jaką jest postawić na rozwój psychofizyczny.
Poprosiliśmy Panią dr Joannę Basiagę Pasternak aby odpowiedziała na pytania najczęściej zadawane przez rodziców na forach internetowych:
W jaki sposób przekonać dziecko, by zamiast siedzieć bezczynnie w domu, zaczęło uprawiać jakiś sport?
Dziecko samo od siebie raczej nie wybierze się na boisko. Musi mieć pewne wzorce. Najbardziej naturalnym wzorcem jest rodzic - jeśli rodzic mówi „zdrowo jest się ruszać" po czym zmienia kanał w telewizji i przewraca się na drugi bok na kanapie - wtedy dziecko nie ma mowy o naśladowaniu. Najpierw rodzic, potem rówieśnicy, koledzy. I wreszcie inne osoby: sportowcy, idole. Nie można też zapomnieć o roli nauczyciela wf jako osoby która powinna zachęcać dziecko do aktywnego wypoczynku. Do tego dochodzą też media które mogą kreować modę na ruch. Zatem: rodzice, szkoła, rówieśnicy, idole, media - to są wzorce które mogą zachęcić dziecka do sportu.
Co zrobić, jeśli zachęty nie działają, a dziecko nie ma ochoty uprawiać proponowanych mu sportów? Próbować dalej?
Nic na siłę. Nie wolno zmuszać dziecka do danej dyscypliny. To że np. tata lubi grać w tenisa nie oznacza że dziecko chce być tenisistą. Może wioli pograć w piłkę. Nie przelewajmy zatem swoich niespełnionych marzeń na dzieci. Warto uwzględnić typ temperamentu dziecka i możliwości fizyczne. Dwumetrowiec będzie kiepskim dżokejem. Warto zatem rozwijać naturalne zdolności i możliwości dziecka - nie próbujmy zmieniać dziecka na siłę, nie dopasowujmy go na siłę do danej dyscypliny. lepiej znaleźć taką, w której dziecko ma szanse osiągać sukcesy. Chodzi tu o małe nawet sukcesy - własne, osobiste rekordy. No i co najważniejsze, dziecko musi samo chcieć uprawiać daną dyscyplinę sportu. Patrzmy więc na jego preferencje.
A jak zachęcić do sportu regularnego, zorganizowanego np. w formie zajęć pozalekcyjnych bądź w klubie sportowym?
Tu jak wyżej - wrodzone predyspozycje plus preferencje dziecka. Do tego warto uwzględnić czy dziecko robi postępy. Tu warto zapytać specjalistów - trenerów z danej dyscypliny sportu o rokowania dziecka. Wzbudzanie motywacji to już rola trenera. Jeśli w sposób mądry zorganizuje on treningi, zachęci dziecko do dalszej pracy.
Jak długo powinno się obserwować dziecko, aby stwierdzić, czy dany sport jest dla niego odpowiedni?
To już nie pytanie do psychologa ale raczej do trenera. Trener, zwłaszcza doświadczony, obcując na co dzień z podopiecznym widzi czy robi on postępy, czy odczuwa satysfakcję z tego co robi. Jeśli okaże się że dziecko nie robi postępów, że odstaje zdecydowanie na tle grupy (choć rozwój jest sprawą indywidualną), że nie lubi trenować - wtedy warto aby przedyskutować sprawę z rodzicami i samym dzieckiem. To ostatnie może niekiedy obawiać się reakcji osób najbliższych i nie chce rozczarowywać rodziców że np. już nie chce trenować. Zatem potrzebna jest spokojna, szczera rozmowa trzech stron: trener - rodzice - zawodnik.
W jakim wieku dzieci mogą zacząć uprawiać treningi?
To zależy od dyscypliny. W sportach tzw. wczesnej specjalizacji na codzienne treningi uczęszczają dzieci kilkuletnie.
Czy można stwierdzić, że sport powinien być dla dzieci przede wszystkim zabawą i radością, a sukcesy, choć są mile widziane, nie powinny przesłaniać radości z samej gry?
Powinien być. Dziecko ma się rozwijać, zdobywać umiejętności. Wynik powinien być drugorzędny. Niestety, coraz częściej odchodzi się od tej idei. W efekcie obserwuje się kilkunastolatków wypalonych, zmęczonych sportem, przedwcześnie rezygnujących ze sportu. Ale to już odrębny temat bardziej skierowany do trenerów.
Niżej wymieniamy wszystkie organizacje sportowe zarejestrowane w Ewidencji Starosty Przeworskiego.
Jednocześnie zachęcając do uprawiania sportu i rekreacji.
GMINA PRZEWORSK
GMINA ZARZECZE
GMINA KAŃCZUGA
GMINA SIENIAWA
GMINA TRYŃCZA
GMINA GAĆ
GMINA JAWORNIK POLSKI
GMINA ADAMÓWKA
Przeczytaj deklarację dostępności strony internetowej
Realizacja Zdzislowicz.pl - Serwisy internetowe