I. Informacja o zakresie działalności edukacyjnej NBP
NBP wspiera projekty edukacyjne, które wpisują się w obszary działalności edukacyjnej banku centralnego. W szczególności celami działalności edukacyjnej są:
- upowszechnienie wiedzy o zasadach funkcjonowania rynku finansowego, kształtowanie postaw sprzyjających jego stabilności i rozwojowi systemu finansowego,
- zwiększenie znajomości zagadnień ekonomicznych w społeczeństwie, w tym na temat roli i misji NBP, polityki pieniężnej, instytucji finansowych oraz Unii Gospodarczej i Walutowej (m.in. Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Systemu Banków Centralnych),
- kształtowanie postaw sprzyjających przedsiębiorczości,
- upowszechnienie obrotu bezgotówkowego,
- przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu i kształtowanie odpowiedzialności przy podejmowaniu decyzji finansowych, w tym zarządzaniu budżetem domowym i korzystaniu z usług finansowych,
- popularyzowanie wiedzy na temat dziedzictwa ekonomicznego i historii pieniądza,
- promowanie nowoczesnych postaw wpływających na kształtowanie kapitału społecznego związanego z rozwojem gospodarczym.
Główne obszary tematyczne, w ramach których można składać wnioski o dofinansowanie:
- inflacja, stabilność systemu finansowego, funkcje i zadania NBP,
- rozbudzanie postaw i zachowań przedsiębiorczych (zwłaszcza wśród ludzi młodych oraz po 45 roku życia),
- zarządzanie przedsiębiorstwem,
- gospodarowanie budżetem domowym,
- zapobieganie wykluczeniu finansowemu,
- pieniądz,
- gospodarka rynkowa,
- instytucje i usługi finansowe,
- nowe horyzonty myśli ekonomicznej.
Dodatkowo, corocznie NBP ustala listę priorytetów na dany rok. Aktualna znajduje się w załączniku: Priorytetowe obszary edukacji ekonomicznej NBP.
II. Rodzaje projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie
Dofinansowywane są m.in. działania o charakterze lokalnym i regionalnym takie jak: konkursy, olimpiady przedmiotowe, warsztaty, szkolenia, wykłady, konferencje, publikacje naukowe dystrybuowane nieodpłatnie.
III. Podmioty, które mogą się ubiegać o dofinansowanie
O dofinansowanie ubiegać się mogą następujące podmioty prawa polskiego:
- osoby prawne,
- inne jednostki organizacyjne, tj. szkoły, ośrodki kultury, biblioteki, centra aktywizacji / zawodowe, podmioty lokalne, dla których organami prowadzącymi są władze samorządowe.
O wsparcie finansowe nie mogą ubiegać się osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą.
IV. Grupy docelowe
Odbiorcami projektów dofinansowanych ze środków NBP mogą być następujące grupy:
- dzieci i młodzież,
- nauczyciele i kadra naukowa,
- osoby wykluczone ekonomicznie lub zagrożone wykluczeniem, w tym:
- osoby niepełnosprawne,
- osoby w wieku 55+,
- bezrobotni,
- młodzież wchodząca na rynek pracy.
V. Zasady udzielania dofinansowań
- Maksymalna wartość wnioskowanego dofinansowania na jeden projekt to 30 000 zł (słownie złotych: trzydzieści tysięcy).
- Wnioski są przyjmowane w trybie ciągłym i weryfikowane przez Oddziały Okręgowe NBP.
- Inicjatywy przewidujące wyższe zaangażowanie finansowe NBP mogą być zgłaszane do NBP w ramach odrębnego trybu.
- NBP dofinansowuje przede wszystkim:
- koszty merytorycznego przygotowania i realizacji projektu edukacyjnego (m.in.: koszty osobowe, honoraria autorskie, koszty administracyjne, koszty nagród, koszty przeprowadzenia ewaluacji),
- koszty produkcyjne (m.in.: koszty druku, papieru, składu, łamania, montażu, koszty techniczne),
- koszty informacyjne (m.in.: koszty działań związanych z informowaniem o projekcie edukacyjnym oraz upowszechnianiem jego rezultatów),
- NBP może dofinansować koszty usług cateringowych, transportowych i zakwaterowania tylko w przypadku, gdy ich poniesienie bezpośrednio służy realizacji działania edukacyjnego i jest niezbędne do jego przeprowadzenia.
- Wymagany jest wkład własny wnioskodawcy, który nie ma określonej wartości minimalnej. Każdy projekt jest inny, więc również wkład własny powinien być przewidziany prze wnioskodawcę indywidualnie. W ramach wkładu własnego można częściowo ująć wycenioną kwotę wkładu rzeczowego.
- NBP nie finansuje zakupu środków trwałych.
- W preliminarzu wydatków projektu należy podać koszty w kwotach brutto.
VI. Liczba składanych wniosków i liczba prowadzonych projektów
- Jeden wnioskodawca może realizować jednocześnie dwa jednoedycyjne projekty edukacyjne oraz dwa projekty będące kolejnymi edycjami przedsięwzięć znajdujących się jeszcze w toku realizacji.
- W przypadku projektów wieloedycyjnych zawarcie umowy o dofinansowanie kolejnej edycji możliwe jest tylko po akceptacji sprawozdania merytorycznego i rozliczenia finansowego z poprzedniej edycji.
VII. Przesyłanie wniosków do NBP
- Wnioskodawca wypełnia wniosek za pomocą generatora wniosków co najmniej 90 dni przed datą rozpoczęcia projektu. Aby wypełnić wniosek, należy korzystać z najnowszej wersji jednej z przeglądarek internetowych, sugerowaną jest Internet Explorer w wersji 10.0 i wyższej. Informacje nt. instalacji najpopularniejszych przeglądarek można znaleźć tutaj: Firefox, Internet Explorer, Chrome.
- Przed wypełnieniem formularza wniosku należy uważnie zapoznać się z: Poradnikiem dla Wnioskodawcy: Wytyczne do wypełniania wniosku o dofinansowanie NBP (w którym znajduje się instrukcja wypełnienia wniosku), układem formularza wniosku oraz wzorem umowy.
- NBP nie wspiera projektów w zaawansowanym stadium realizacji, tj. takich, w których działania objęte dofinansowaniem wykraczają poza prace przygotowawcze.
Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
- skan aktualnego dokumentu, do którego jest wpisany wnioskodawca (uchwały / rozporządzenia / odpisy z rejestru innego niż KRS),
- skany decyzji o nadaniu NIP i zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON (w przypadku gdy nie są ujawnione w odpisie KRS),
- skan pełnomocnictwa / upoważnienia uprawniającego do działania w imieniu wnioskodawcy dla osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań finansowych (w przypadku gdy nie wynika to z KRS),
- promesa z wydawnictwa/czasopisma/instytucji medialnej z orientacyjnym terminem publikacji materiału merytorycznego.
Zachęcamy do zapoznania się ze wskazówkami zawartymi w „Poradniku dla Wnioskodawcy: Jak przygotować dobry projekt, a potem przeprowadzić jego ewaluację" https://www.nbportal.pl/__data/assets/pdf_file/0010/50140/Poradnik-NBP-Jak-przygotowac-projekt-i-jego-ewaluacje.pdf. Poradnik ten powstał z myślą o wnioskodawcach – jego zadaniem jest ułatwienie im przygotowania projektu i zaplanowania jego ewaluacji, a w szczególności autoewaluacji (prowadzonej przez samych projektodawców): wyjaśnia, czym jest ewaluacja, jakie są jej funkcje i jakie daje korzyści. Opisane w nim zostały kolejne kroki planowania i prowadzenia ewaluacji, a także metody i techniki badawcze.
Warto przeczytać również materiał „Ewaluacja projektu: Praktycznie wskazówki, przykłady pytań kwestionariuszowych i narzędzi badawczych" https://www.nbportal.pl/__data/assets/pdf_file/0018/50139/Poradnik-NBP-Ewaluacja-projektu-Praktyczne-wskazowki,-przyklady.pdf , który został pomyślany jako maksymalnie praktyczna „ściągawka" dla projektodawców.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej NBP: https://www.nbportal.pl/edukacja-w-nbp/dofinansowanie-nbp
Źródło: http://fundusze.ngo.pl/wiadomosc/2017080.html