Wyszukaj na stronie
e-Urząd Biuletyn Informacji Publicznej Portal ePUAP - logowanie do systemu
Pokaż wyszukiwarkę

Konkurs UOKiK: „Konsumenci seniorzy a sprzedaż bezpośrednia- prawa i zagrożenia”

23.10.2017 r.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w roku 2017 w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumentów przez organizacje pozarządowe oraz podmioty. Oferty należy składać do do dnia 6 listopada 2017 roku do godz. 10.00.

Rodzaj zadania, warunki realizacji i wysokość środków publicznych, które Urząd ma zamiar przeznaczyć na realizację tego zadania

Realizacja przedsięwzięcia pt.: „Konsumenci seniorzy a sprzedaż bezpośrednia - prawa i zagrożenia”

Na realizację zadania w niniejszym konkursie przeznacza się kwotę: 40 900,00 zł.

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje rządową politykę ochrony konsumentów. Jednym z istotnych zadań Urzędu w tym zakresie jest przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym stosowanym przez przedsiębiorców wobec konsumentów. W ostatnim czasie obserwujemy coraz liczniejsze przypadki szczególnie szkodliwych praktyk stosowanych przez niektórych alternatywnych operatorów telefonii stacjonarnej, sprzedawców energii elektrycznej oraz sprzedawców bezpośrednich oferujących towary i usługi inne niż wymienione. Ich przedstawiciele, w kontaktach telefonicznych bądź osobistych proponują konsumentom zawarcie umowy, często wprowadzając ich jednak w błąd co do warunków oferowanej umowy, a nawet co do tożsamości oferenta. Szczególnie narażone na negatywne skutki tych praktyk są osoby starsze.

Cel projektu

Podniesienie świadomości i uwrażliwienie osób starszych, które mogą stać się ofiarami nieuczciwej sprzedaży bezpośredniej.

W ramach projektu, Seniorzy mają otrzymać wiedzę, na temat sposobów działania nieuczciwych sprzedawców a także dowiedzieć się jak reagować podczas wizyt sprzedawców w domach.

Przykładowe sposoby działania nieuczciwych sprzedawców

- przedstawiają się jako dotychczasowy operator telefonii stacjonarnej, sprzedawca energii elektrycznej lub gazu i chcą przedłużyć umowę, podpisać aneks lub mają ofertę promocyjną – de facto reprezentują innego przedsiębiorcę i podpisanie dokumentów oznacza zmianę operatora i realizację umowy na zupełnie innych warunkach;

- twierdzą, iż spisują liczniki lub wymieniają urządzenia (np. liczniki, piecyki gazowe, filtry do wody lub aparaty telefoniczne). Przedstawiają konsumentom do podpisu protokół, który w rzeczywistości jest nową umową i nie zostawiają egzemplarza dokumentów dla konsumenta;

- przedstawiają się jako osoby przeprowadzające ankiety dotyczące energii lub telekomunikacji – wypełniając ankietę zbierają pełne dane konsumenta i następnie proszą o jej podpisanie – konsument składając podpis pod „ankietą” w rzeczywistości podpisuje umowę z nowym dostawcą usług;

- proszą o podpis na dokumencie potwierdzającym, że odbyli wizytę sprzedażową u klienta, a w rzeczywistości podsuwają do podpisu umowę na nowe usługi;

- informują o konieczności aktualizacji danych osobowych, proszą o okazanie dowodu osobistego, wypełniają gotowe formularze i następnie proszą o ich podpisanie – w rzeczywistości konsument podpisuje nową umowę.

- niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym terminie 14 dni.

Porady, jakie powinien otrzymać Senior (60+) w ramach niniejszego projektu:

1. czytaj dokładnie przedłożone do podpisu dokumenty;

2. skontaktuj się ze swoim dotychczasowym usługodawcą, aby upewnić się, czy osoby, które Cię odwiedziły/ przyszły są faktycznie jego pracownikami;

3. zanim podpiszesz umowę, skonsultuj się z rodziną, sąsiadami;

4. upomnij się o komplet dokumentów;

5. podpisanie dokumentów może oznaczać zmianę operatora i realizację umowy na zupełnie innych warunkach;

6. masz możliwość odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (czyli w domu albo na pokazie) w ciągu 14 dni;

7. możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej: Infolinia 801 440 220 lub 22 290 89 16 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00, Rzecznika Konsumentów powiecie, w którym mieszkasz a także innych organizacji zajmujących się ochroną konsumentów.

Oferta powinna być sporządzona według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. poz. 1300) i wraz z załącznikami podpisana przez osobę (osoby) uprawnioną do składania oświadczeń woli w imieniu Oferenta.

Ofertę składa się w 1 egzemplarzu.

Oferty należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 6 listopada 2017 roku do godz. 10.00 w Kancelarii Ogólnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przy Placu Powstańców Warszawy 1 w Warszawie.

(liczy się data wpływu do kancelarii)

lub przesłać pocztą na adres:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Pl. Powstańców Warszawy 1;

00-950 Warszawa

(Kancelaria Ogólna)

(liczy się data wpływu do kancelarii)

Ofertę oraz wszystkie załączniki należy sporządzić w języku polskim, pismem maszynowym (komputerowym).

Poszczególne strony oferty winny być ze sobą połączone, ponumerowane i parafowane przez osoby podpisujące ofertę.

Poszczególne załączniki do oferty muszą być ze sobą połączone i ponumerowane.

Oferta powinna zawierać spis załączników.

Poza wymaganymi załącznikami oferent może dołączyć rekomendacje i opinie.

Wszystkie dokumenty tworzące ofertę należy przedstawić w formie oryginałów albo kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez osoby upoważnione przez Oferenta do składania w jego imieniu oświadczeń woli.

Wszelkie poprawki lub zmiany w tekście oferty muszą być datowane i parafowane przez osoby podpisujące ofertę. Oferentowi nie wolno dokonywać żadnych zmian w układzie wyznaczonym wzorem oferty.

Ofertę wraz z załącznikami należy umieścić w zamkniętej kopercie lub paczce opatrzonej danymi:

DOTACJE - Konkurs ofert 2017 dla konsumenckich organizacji pozarządowych

URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW,

Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

nie otwierać przed 6 listopada 2017 roku godz. 10.00

Nazwa i adres Oferenta:

Identyfikacja poszczególnych konkursów: (określić tytuł zgodnie z tytułem zadania wskazanym w ogłoszeniu).

Jawne otwarcie ofert odbędzie się w dniu 6 listopada 2017 r. o godz. 10.30 w Centrum Konferencyjnym UOKiK.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej urzędu: https://www.uokik.gov.pl/konkursy.php#faq3195

Źródło: http://fundusze.ngo.pl/wiadomosc/2126451.html

Przydatne linki

Przeczytaj deklarację dostępności strony internetowej

e-Urząd Biuletyn Informacji Publicznej Portal ePUAP - logowanie do systemu Podkarpacki System e-Administracji Publicznej

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Zamknij informację o plikach Cookies