Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ogłosił otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego w roku 2017 w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumentów przez organizacje pozarządowe oraz podmioty. Oferty należy składać do do dnia 6 listopada 2017 roku do godz. 10.00.
Rodzaj zadania, warunki realizacji i wysokość środków publicznych, które Urząd ma zamiar przeznaczyć na realizację tego zadania
Realizacja przedsięwzięcia pt.: „Konsumenci seniorzy a sprzedaż bezpośrednia - prawa i zagrożenia”
Na realizację zadania w niniejszym konkursie przeznacza się kwotę: 40 900,00 zł.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje rządową politykę ochrony konsumentów. Jednym z istotnych zadań Urzędu w tym zakresie jest przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym stosowanym przez przedsiębiorców wobec konsumentów. W ostatnim czasie obserwujemy coraz liczniejsze przypadki szczególnie szkodliwych praktyk stosowanych przez niektórych alternatywnych operatorów telefonii stacjonarnej, sprzedawców energii elektrycznej oraz sprzedawców bezpośrednich oferujących towary i usługi inne niż wymienione. Ich przedstawiciele, w kontaktach telefonicznych bądź osobistych proponują konsumentom zawarcie umowy, często wprowadzając ich jednak w błąd co do warunków oferowanej umowy, a nawet co do tożsamości oferenta. Szczególnie narażone na negatywne skutki tych praktyk są osoby starsze.
Cel projektu
Podniesienie świadomości i uwrażliwienie osób starszych, które mogą stać się ofiarami nieuczciwej sprzedaży bezpośredniej.
W ramach projektu, Seniorzy mają otrzymać wiedzę, na temat sposobów działania nieuczciwych sprzedawców a także dowiedzieć się jak reagować podczas wizyt sprzedawców w domach.
Przykładowe sposoby działania nieuczciwych sprzedawców
- przedstawiają się jako dotychczasowy operator telefonii stacjonarnej, sprzedawca energii elektrycznej lub gazu i chcą przedłużyć umowę, podpisać aneks lub mają ofertę promocyjną – de facto reprezentują innego przedsiębiorcę i podpisanie dokumentów oznacza zmianę operatora i realizację umowy na zupełnie innych warunkach;
- twierdzą, iż spisują liczniki lub wymieniają urządzenia (np. liczniki, piecyki gazowe, filtry do wody lub aparaty telefoniczne). Przedstawiają konsumentom do podpisu protokół, który w rzeczywistości jest nową umową i nie zostawiają egzemplarza dokumentów dla konsumenta;
- przedstawiają się jako osoby przeprowadzające ankiety dotyczące energii lub telekomunikacji – wypełniając ankietę zbierają pełne dane konsumenta i następnie proszą o jej podpisanie – konsument składając podpis pod „ankietą” w rzeczywistości podpisuje umowę z nowym dostawcą usług;
- proszą o podpis na dokumencie potwierdzającym, że odbyli wizytę sprzedażową u klienta, a w rzeczywistości podsuwają do podpisu umowę na nowe usługi;
- informują o konieczności aktualizacji danych osobowych, proszą o okazanie dowodu osobistego, wypełniają gotowe formularze i następnie proszą o ich podpisanie – w rzeczywistości konsument podpisuje nową umowę.
- niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. Przedsiębiorcy w zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym terminie 14 dni.
Porady, jakie powinien otrzymać Senior (60+) w ramach niniejszego projektu:
1. czytaj dokładnie przedłożone do podpisu dokumenty;
2. skontaktuj się ze swoim dotychczasowym usługodawcą, aby upewnić się, czy osoby, które Cię odwiedziły/ przyszły są faktycznie jego pracownikami;
3. zanim podpiszesz umowę, skonsultuj się z rodziną, sąsiadami;
4. upomnij się o komplet dokumentów;
5. podpisanie dokumentów może oznaczać zmianę operatora i realizację umowy na zupełnie innych warunkach;
6. masz możliwość odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (czyli w domu albo na pokazie) w ciągu 14 dni;
7. możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej: Infolinia 801 440 220 lub 22 290 89 16 od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00, Rzecznika Konsumentów powiecie, w którym mieszkasz a także innych organizacji zajmujących się ochroną konsumentów.
Oferta powinna być sporządzona według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. poz. 1300) i wraz z załącznikami podpisana przez osobę (osoby) uprawnioną do składania oświadczeń woli w imieniu Oferenta.
Ofertę składa się w 1 egzemplarzu.
Oferty należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 6 listopada 2017 roku do godz. 10.00 w Kancelarii Ogólnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przy Placu Powstańców Warszawy 1 w Warszawie.
(liczy się data wpływu do kancelarii)
lub przesłać pocztą na adres:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1;
00-950 Warszawa
(Kancelaria Ogólna)
(liczy się data wpływu do kancelarii)
Ofertę oraz wszystkie załączniki należy sporządzić w języku polskim, pismem maszynowym (komputerowym).
Poszczególne strony oferty winny być ze sobą połączone, ponumerowane i parafowane przez osoby podpisujące ofertę.
Poszczególne załączniki do oferty muszą być ze sobą połączone i ponumerowane.
Oferta powinna zawierać spis załączników.
Poza wymaganymi załącznikami oferent może dołączyć rekomendacje i opinie.
Wszystkie dokumenty tworzące ofertę należy przedstawić w formie oryginałów albo kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez osoby upoważnione przez Oferenta do składania w jego imieniu oświadczeń woli.
Wszelkie poprawki lub zmiany w tekście oferty muszą być datowane i parafowane przez osoby podpisujące ofertę. Oferentowi nie wolno dokonywać żadnych zmian w układzie wyznaczonym wzorem oferty.
Ofertę wraz z załącznikami należy umieścić w zamkniętej kopercie lub paczce opatrzonej danymi:
DOTACJE - Konkurs ofert 2017 dla konsumenckich organizacji pozarządowych
URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW,
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
nie otwierać przed 6 listopada 2017 roku godz. 10.00
Nazwa i adres Oferenta:
Identyfikacja poszczególnych konkursów: (określić tytuł zgodnie z tytułem zadania wskazanym w ogłoszeniu).
Jawne otwarcie ofert odbędzie się w dniu 6 listopada 2017 r. o godz. 10.30 w Centrum Konferencyjnym UOKiK.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej urzędu: https://www.uokik.gov.pl/konkursy.php#faq3195
Przeczytaj deklarację dostępności strony internetowej
Realizacja Zdzislowicz.pl - Serwisy internetowe