Szanowni Państwo!
Zabytek z naszego powiatu Przeworska Kolejka Wąskotorowa ma szansę na milion złotych!
Ruszył konkurs „Nasz Zabytek” Fundacji Most the Most.
Chcesz zrobić coś dobrego dla lokalnej społeczności? Wypełnij i prześlij elektroniczny formularz zgłoszeniowy https://www.webankieta.pl/ankieta/676986/formularz-zgloszeniowy-i-konkursu-nasz-zabytek.html
Na końcu całej procedury głosowania prosimy o wykonanie zrzutu ekranu/zdjęcia (z widoczną datą i godziną) z podziękowaniem za zgłoszenie, które będzie potwierdzeniem wzięcia udziału w głosowaniu. Dzięki temu w niedługim czasie upoważni to do odebrania vouchera na przejazd Przeworską Kolejką Wąskotorową w sezonie turystycznym 2023. Szczegóły pod nr telefonu 16 307 41 04.
Przykładowe potwierdzenie:
Twój głos się liczy!
Dziękujemy!
Zdjęcia kolejki: <<pobierz>>
Szanowni Państwo,
poniżej wzór który należy wypełnić, przedstawiamy w nim niezbędne informacje.
Wpisz informacje o zabytku, który zgłaszasz. Potrzebujemy ich, żeby ocenić Twoją propozycję.
Województwo *
podkarpackie |
Powiat *
Przeworsk |
Gmina *
Przeworsk (gmina miejska) |
Wpisz adres zabytku, który zgłaszasz.
Miejscowość * |
Przeworsk |
Ulica |
Lubomirskich |
Numer |
14 |
Kod pocztowy |
37-200 |
Wpisz nazwę zabytku, która pozwoli go nam zidentyfikować. Może to być nazwa własna, jeśli zabytek ją posiada, albo rodzaj zabytku (np. kamienica, wieża ciśnień, fort itp.). *
Przeworska Kolej Wąskotorowa „POGÓRZANIN” |
Czy zabytek jest własnością publiczną? *
|
Tak |
Kto jest właścicielem zgłaszanego przez Ciebie zabytku? To dla nas ważne, gdyż będziemy się z nim kontaktować. Musimy ustalić czy jest zainteresowany współpracą z Fundacją przy realizacji projektu.
Powiat Przeworski |
Napisz, dlaczego akurat ten zabytek zgłaszasz? Przekonaj nas, dlaczego warto go wybrać? Opowiedz o nim w kilku zdaniach. Opisz jego najważniejsze cechy, funkcję, historię itp. *
Przeworska Kolej Wąskotorowa "Pogórzanin" - ta mała kolejka to nasz wielki skarb.
Historia kolejki sięga okresu cesarstwa austro-węgierskiego w roku 1894 powstała pierwsza koncepcja budowy i eksploatacji przeworskiej kolei wąskotorowej. Od tego czasu dalsze losy kolejki były zmienne, przechodziła z rąk jednego właściciela w ręce następnego, zostawała zamykana by ponownie świadczyć swoje usługi, samo jej przeznaczenie w ciągu stu lat istnienia przechodziło modyfikacje. Pierwotnie miała dowozić buraki do cukrowni w Przeworsku, następnie służyła jako główny środek transportu dla mieszkańców a w czasie I wojny światowej prowadziła przewozy tylko na potrzeby wojsk. Kolejka działała do lat osiemdziesiątych, kiedy to zamknięto regularny ruch pasażerski na tej linii. W roku 1991 Pogórzanin został wpisany do rejestru zabytków. W 2001 r. kolejka została wyłączona ze struktur PKP, a na mocy ustawy, która umożliwiała przejmowanie kolei wąskotorowych przez samorządy w 2002 r. przekazano majątek Kolei Starostwu Powiatowemu w Przeworsku a jej zarządcą od 2013 r. jest Powiatowy Zarząd Dróg w Przeworsku. Z uwagi na skalę infrastruktury (Przeworska Kolejka jest najdłuższym wąskotorowym połączeniem w Polsce, a długość toru szlakowego wynosi 46,180 km) wydatki na utrzymanie standardów technicznych przekraczały możliwości finansowe lokalnych budżetów, skutkiem czego od lat 50 XX w. na kolei nie przeprowadzono żadnych działań inwestycyjnych. Pogórzanin przetrwał próbę czasu i dzięki staraniom Powiatu Przeworskiego doczekał się rewitalizacji swej linii. Obecnie prowadzone są prace rewitalizacyjne na odcinku Dynów - Jawornik Polski a w niedługiej perspektywie czasu zostaną rozpoczęte prace na kolejnym odcinku Jawornik Polski – Kańczuga.
Trasa kolejki swój początek bierze w Przeworsku – mieście położonym na granicy Pradoliny Podkarpackiej i Pogórza Karpackiego, przebiega przez dwie malownicze krainy geograficzne Podgórze Rzeszowskie i Pogórze Dynowskie, które łączy 602 metrowy tunel - najdłuższy w Europie na liniach wąskotorowych między miejscowościami Jawornik Polski i Szklary, a także przez dolinę dwóch rzek – Mleczki i Sanu. Przejazd odbywa się dolinami i pagórkami, gdzie podziwiać można krajobrazy terenów rolniczych i łąkowo - leśnych. Trasa ta ze względu na różnorodność krajobrazów uznawana jest za najbardziej malowniczą wśród polskich kolejek wąskotorowych.
Unikatowe walory krajobrazowe, przyrodnicze, historyczne to duża atrakcja trasy, a w szczególności:
Na trasie zlokalizowane są liczne zabytki techniki, między innymi wspomniany już wyżej tunel pod górą Szklarską - jedyny na liniach wąskotorowych w Polsce. Jego długość wynosi 602 m, jest on jednotorowy, w linii prostej, w obudowie sklepionej z bloków piaskowca, zamykany wrotami wjazdowymi. W tunelu tym zlokalizowany jest najwyższy punkt PKD – 323,5 n.p.m. Różnica poziomów między stacją Przeworsk Wąski a Tunelem wynosi 135 m.
Linia posiada około 100 zabytkowych obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty, przepusty. Najpopularniejsze z nich to most stalowy w Przeworsku, most stalowy w Urzejowicach a także most kamienny trójłukowy w Szklarach. Trasa kolejki biegnie przez 13 urokliwych miejscowości. Podczas przejazdu kolejka zatrzymuje się na zabytkowych stacjach, gdzie zobaczyć można budynki stacyjne, które zachowały swój oryginalny charakter. Duże – główne stacje to Przeworsk Wąski, gdzie zwiedzić można salę wystawową oraz pokój zawiadowcy stacji, Kańczuga – tu znajdują się trzy obiekty kolejowe tzn. budynek stacyjny, wieża wody oraz budynek magazynu spedycji kolejowej. Ostania stacja to Dynów, tu oprócz budynku stacyjnego znajduje się również budynek lokomotywowni. Małe stacyjki kolejki wąskotorowej znajdują się w Manasterzu, Hadlach Szklarskich, Zagórzu, Jaworniku Polskim oraz Bachórzu. Na stacjach w Przeworsku, Bachórzu oraz Dynowie znajduje się mini skansen taboru kolejowego.
Podróżnym oferowane są przejazdy wagonami turystycznymi i wagonami „retro” tzw. „letniakami”. W składzie pociągu znajduje się wagon barowy.
Czy masz pomysł, w jaki sposób zabytek mógłby zostać wykorzystany w przyszłości? Jak może służyć Tobie i Twojej społeczności? Jakie nowe funkcje mógłby pełnić?
Przeworska Kolej Wąskotorowa „Pogórzanin” miałaby na celu integrować społeczeństwo ziemi przeworskiej, poprzez działania turystyczno – rekreacyjno – rozrywkowe. Do współpracy zostałyby zaproszone organizacje pozarządowe tj. lokalne koła gospodyń wiejskich, producenci produktów lokalnych, gospodarstwa agroturystyczne. Rozwój Pogórzanina może łączyć społeczeństwo przez sport i rekreację np. pikniki rowerowe przy wykorzystaniu wagonu rowerowego, zawody sportowo – rekreacyjne z Pogórzaninem. Dodatkowym aspektem kolejki wąskotorowej jest podróż przez malowniczy krajobraz obrazujący życie lokalnego społeczeństwa połączonego z tradycjami jakimi niesie ziemia przeworska.
Dodaj zdjęcie/zdjęcia zabytku.
Możesz też załączyć plik(i) PDF.
https://drive.google.com/drive/folders/1K5MBJu-RhxJS-ZVmFNPmpzulhJgyADqD |
|
Czy jesteś autorem zdjęcia/zdjęć? *
|
Tak |
|
Tak - niektórych (których?) |
|
Nie |
Jeśli chcesz dodać inne materiały dotyczące zabytku – wideo, stronę WWW, profil w mediach społecznościowych – podaj poniżej linki.
|
https://www.facebook.com/POGORZANIN |
Skąd wiesz o konkursie?
|
Media społecznościowe (np. Facebook, Instagram) |
|
Prasa drukowana |
|
Internetowe serwisy informacyjne |
|
Znajomi |
|
Inne źródła (jakie?) |
|
Nie pamiętam |
Podaj swoje dane. Będziemy mogli się z Tobą skontaktować, np. po to, by zweryfikować Twoje zgłoszenie lub przesłać Ci podziękowanie za udział w konkursie.
Imię * |
Nazwisko * |
Adres e-mail * |
Przeczytaj deklarację dostępności strony internetowej
Realizacja Zdzislowicz.pl - Serwisy internetowe